De Geschillencommissie Thuiswinkel heeft in 2012 minder uitspraken gedaan dan in het jaar ervoor. Het aantal zaken daalde van zeventig in 2011 tot 55 behandelde geschillen in 2012. Vorig jaar werden in totaal 39 klachten gegrond verklaard, een ten dele en veertien ongegrond. Het bedrag dat met de klachten gemoeid was, bedroeg gemiddeld 455 euro.
Niet zozeer de daling in het aantal, als wel de lagere opkomst van leden op de zitting is opvallend, zegt Ank van Heeringen, jurist van Thuiswinkel.org. Waar de consument in 56 procent van de zittingen aanwezig was, deed de retailer slechts vijftien procent van de zaken aan. “Alleen ter plekke kan de commissie vragen stellen die door onze leden beantwoord kunnen worden, zoals dat in de meeste gevallen ook door de consument wordt gedaan", legt Van Heeringen uit.
Consumenten komen bij de onafhankelijke en onpartijdige geschillencommissie terecht als een klacht bij de retailer of klachtenbemiddeling van Thuiswinkel.org niets oplevert. Ook de retailer zelf kan een geschil voorleggen. Bij de zitting treffen ze een voorzitter met ervaring in rechtspraak, een lid van de brancheorganisatie en van de Consumentenbond aan. De uitspraak van de commissie is vervolgens bindend.
Reacties 0