Consumenten via zintuigen prikkelen tot aankoop

Retailers en winkelcentra kunnen de beleving voor consumenten verhogen door gebruik te maken van zintuiglijke ervaringen. Via geluid, licht, beeld, geur, smaak en gevoel worden emoties en gedrag van consumenten beïnvloed. Goed gebruik leidt tot langere verblijfsduur en meer aankopen. Dit is te lezen in het aprilnummer van RetailTrends.

Bij geluid wordt vooral gebruik gemaakt van muziek. Als dit goed aansluit bij de doelgroep dan komt deze in een positieve stemming. Verlichting stimuleert, stelt consumenten op hun gemak en geeft sfeer aan de ruimte en het product. Licht bezit het vermogen om mensen aan te trekken of producten beter uit te laten komen.

Bewegende beelden worden in winkels en winkelgebieden steeds vaker gebruikt om een goed imago neer te zetten. The Sting is hier een bekend voorbeeld van met enorme beeldschermen in de winkel. Schermen worden ook steeds vaker gebruikt om producten aan te prijzen. De juiste geur zorgt ervoor dat iets eerder wordt gekocht. Mensen voelen zich bovendien prettig en blijven langer hangen. Zo heeft winkelcentrum De Tuinen in Naaldwijk al sinds 1998 geurzuilen.

Smaakbeleving wordt vooral door foodretailers toegepast. Denk aan proeverijen in supermarkten. Die binden consumenten sterker aan een winkel of winkelcentrum. Bij non-food retail kan smaak worden ingezet om bijvoorbeeld een kopje koffie aan te bieden. In deze branche wordt bij smaak steeds meer gewerkt met een ‘try en buy’-systeem. Denk hierbij aan een voetbalveldje in sportwinkels. Door de zintuigen te prikkelen blijven consumenten langer en zijn ze meer geneigd iets te kopen. Het is daarom zeker de moeite waard om toe te passen.

Het gehele artikel is te lezen in het aprilnummer van RetailTrends. Een introductieabonnement op RetailTrends? Klik hier.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!