Door Gerry Daalhuisen, Solution Manager, Global Trade & Logistics bij Kewill.
E-commerce groeit in een razendsnel tempo. Wereldwijd werd in 2012 de waarde van de B2C e-commerce-markt geschat op 825 miljard euro. Daarnaast nam mobile commerce in datzelfde jaar toe met 300 procent. Het is daarom ook niet meer dan logisch dat de logistieke sector en de retailindustrie veranderingen doorvoeren. Ze bieden steeds meer diensten aan die aangepast zijn aan de snel veranderende multichannel-retailmarkt.
Koeriers passen zich aan de groei van e-commerce aan door snellere levertijden van pakketzendingen te garanderen. Vaak kunnen klanten zelfs kiezen voor levering op dezelfde dag. Daarnaast beschikken ze over geavanceerde volgsystemen beschikbaar op webportals. Hierdoor kunnen klanten eenvoudiger bestellingen doen en het pakket volgen tijdens de verzending dankzij diverse applicaties die hiervoor ontwikkeld zijn.
De genationaliseerde postdiensten in Europa, waaronder ook Nederland, beseffen zich dat ze een belangrijke rol spelen in het realiseren van de groei van e-commerce. Ze bieden de mogelijkheid voor de levering van grote hoeveelheden pakketpost, vaak ook in het buitenland en spelen in op de complexiteit van e-commerce-fulfillment (bijvoorbeeld directe verzending). Zo richt PostNL zich tegenwoordig meer op e-fulfillment van pakketpost en gaat samenwerkingen aan waarmee ze meer rendement behalen en eenvoudiger aan douanevoorschriften kunnen voldoen. Het behalen van voldoende rendement en het voldoen aan de strikte douanevoorschriften zorgen tot nu toe voor de meeste problemen in de levering van grote volumes in internationale e-commerce sales.
Logistieke dienstverleners passen zich ook aan. De aanpassing van warehousing-processen is het gevolg van de toename van e-commerce en de behoefte aan flexibiliteit op het gebied van producten, levertijden en locaties. Zo komt het steeds meer voor dat goederen door middel van labeling/packaging direct worden geleverd, zonder tussenkomst van de retailer.
Retailers en logistieke dienstverleners werken meer dan ooit samen om aan de toenemende vraag van de multichannel-consument te kunnen voldoen. Doordat e-commerce internationaler wordt en consumenten steeds hogere eisen hebben, is het voor de retail supply chain belangrijk te blijven ontwikkelen om de concurrentie voor te blijven. De verdere ontwikkeling van bedrijfsmodellen zorgt ervoor dat de grenzen tussen retailer, leverancier en logistieke dienstverlener steeds meer vervagen.
Belangrijk voor het succes van e-commerce is de snelheid waarmee er aan de vraag kan worden voldaan. Hierbij is de uitwisseling van data en documentatie met klanten en supply chain-partners belangrijk, net als de communicatie met partners en soms zelfs concurrenten. Dit is niet mogelijk zonder effectieve supply chain-samenwerking. Met de groei van e-commerce is samenwerking is nog nooit zo belangrijk geweest.
_________________________________________________________________________________________
Uw mening of visie op RetailNews?
Voorwaarden:
- Inzendingen per e-mail (bijdrage opslaan in .doc formaat)
- Onderteken duidelijk met (functie)naam, adres en telefoonnummer. Bij eventuele plaatsing worden alleen naam en functie vermeld
- Publicatie vindt plaats op basis van exclusiviteit
- Artikel is geen commerciële uiting
- Inzendingen worden automatisch eigendom van RetailTrends Media
- Rechten kunnen niet worden ontleend
- Maximale lengte van 500 woorden
U kunt uw bijdrage mailen naar redactie@retailnews.nl.
Samenwerking logistieke dienstverleners en retailers belangrijker door groei e-commerce
Gepubliceerd op 15 april 2013 om 00:00
Reacties 0