Het aandeel in de omzet van Hugo Boss uit eigen winkels is de afgelopen jaren verdubbeld. Waar in 2008 nog een kwart van de omzet uit eigen winkels kwam, boekt het Duitse modeconcern nu de helft van de 2,3 miljard euro via eigen detailhandelskanalen.
Hugo Boss kiest sinds het aantreden van ceo Claus-Dietrich Lahrs steeds meer voor de opening van brandstores. De onderneming vergroot zo onder meer de marges, doordat het minder met groothandels hoeft te werken. Daarnaast heeft Hugo Boss in eigen winkels heel direct contact met de consument, stelt Lahrs. "Daardoor zijn wij bijvoorbeeld in staat om niet alleen de collecties, maar ook de service op een hoger niveau te brengen."
In lijn met deze strategie opent Hugo Boss elf flagship stores in Europa, de VS en Azië. De twee weken geleden geopende winkel in Amsterdam is daar een voorbeeld van. In het pand aan de Leidsestraat is ruim drie miljoen euro geïnvesteerd. De Benelux is na de VS, Duitsland, China en Groot-Brittannië dan ook de belangrijkste markt van Hugo Boss.
Nederlanders zijn volgens Lahrs meer gewend geraakt aan geld uitgeven aan luxegoederen. Daarmee vallen ze onder de groep rijke consumenten in Europa en de VS die samen met de Aziatische economieën de groei van Hugo Boss heeft gecontinueerd. Lahrs hoopt in 2015 55 procent van de omzet uit eigen winkels te boeken.
Eerder: Hugo Boss wil verder groeien
Reacties 0