Slechts elf procent van de 174 geanalyseerde Nederlandse retailers heeft een volledig geoptimaliseerde mobiele website. Dat blijkt uit het onderzoek van Mobilosoft, dat in het aprilnummer van RetailTrends is gepubliceerd. Het zijn opmerkelijke resultaten in een tijd dat consumenten altijd en overal mobiel zijn.
Recente cijfers van Thuiswinkel.org wijzen daarnaast uit dat er meer en meer internethandel wordt bedreven via de smartphone of tablet. Toch hebben maar negentien formules hun website mobiel geoptimaliseerd. Warenhuizen scoren met 38 procent het best, gevolgd door de entertainmentbranche en foodspeciaalzaken (allebei 25 procent).
Van de formules die een mobiele site hebben laden daarbij slechts negen websites binnen vijf seconden bij een 3G-netwerk. Recent onderzoek toont echter aan dat 75 procent van de bezoekers de website bij een langere laadtijd direct verlaat. De desktopversies van retailers laadt gemiddeld tien seconden bij een 3G-verbinding.
Voor zowel retailers zonder als met een mobiele website is er dus een hoop werk aan de winkel.
Volgens Mobilosoft behoeft een soepele navigatie de eerste aandacht. Daarnaast ontbreekt veelal de (duidelijke) vermelding van fysieke winkels, openingstijden en kortingsacties. Het zijn de eerste stappen om een passant te veranderen in een potentiële klant.
Lees het gehele artikel in het aprilnummer van RetailTrends. Klik hier voor een abonnement op RetailTrends. U ontvangt dan elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.
Retailers falen met mobiele sites
Gepubliceerd op 16 april 2013 om 00:00
Reacties 0