"Jumbo is een mooie meetlat voor ons." Dit zei Remco Duchart, manager brand guidelines & visual identity bij Albert Heijn Europe, dinsdag tijdens het congres Verleiding der Zinnen van The Experience Network. Duchart ging in zijn lezing onder meer in op trends in food, waarvan de aandacht voor vers en versbeleving in supermarkten leidend is.
Als voorbeeld noemde Duchart de onlangs geopende Jumbo Foodmarkt, een concept ‘dat goed bij elkaar is geharkt’ uit alle internationale trends. “Er is heel veel aandacht voor vers. Het is een slim en goed concept. Een proeftuin, waar ze kunnen experimenteren met producten en hun medewerkers kunnen trainen. Wellicht gaan ze er hele andere dingen ontdekken dan van te voren verwacht.”
Duchart denkt niet dat er in Nederland ruimte is voor vijftien of meer vestigingen van het Jumbo Foodmarkt-concept. “Mensen komen er om elkaar te ontmoeten, samen te genieten van het aanbod, dat ook meteen kan worden genuttigd. Maar je gaat er niet naartoe om alleen boodschappen te doen. Toch hoop ik oprecht dat het ze gaat lukken. Het is goed voor de versperceptie van de consument. En het is voor ons als Ahold een mooie meetlat.”
Ook andere supermarktketens zijn volop aan het experimenteren met vers, ziet Duchart. “Een goed voorbeeld is de nieuwe vestiging van Dekamarkt in Santpoort-Noord, waar buiten al de aandacht op vers wordt gelegd met de tekst ‘Als ’t niet vers is, hebben we ’t niet’.” Dezelfde supermarktformule speelt in op de moestuintrend, met de actie ‘Hark nu je eigen Dekatuintje bij elkaar’.
Een ander experiment is te vinden bij het Franse Auchan, dat eind februari de nieuwe formule Arcimbo opende. “Hier is alleen groente en fruit te koop. Het is gevestigd naast het pick-up point in Villeparisis, een gemeente in het Franse departement Seine-et-Marne. Bedoeling is dat klanten hun via internet bestelde producten ophalen en dan tegelijk groente en fruit kunnen kopen.”
In RetailTrends 4, die vrijdag uitkomt, leest u over de nieuwe Jumbo Foodmarkt. Lees het gehele artikel in het aprilnummer. Klik hier voor een abonnement op RetailTrends. U ontvangt dan elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.
'Jumbo Foodmarkt meetlat voor Albert Heijn'
Gepubliceerd op 17 april 2013 om 00:00
Reacties 0