Predictive analytics helpt toekomst voorspellen

Retailers moeten in hun omnichannelstrategie aandacht geven aan predictive analytics. Dat stellen Simon van Ulden en Geeta Chetty van i3, specialist in business intelligence voor retailers in het aprilnummer van RetailTrends. Alleen enorme hoeveelheden data verzamelen uit kanalen als sociale media, fysieke winkels en webshops is niet voldoende. "De echte uitdaging ligt erin om van big data 'big results' te maken", stelt Van Ulden.

Zo wijst Van Ulden naar supermarktketen Albert Heijn, 'waar ze om vijf over tien al weten wat er om tien uur is verkocht'. De volgende stap is volgens Van Ulden leren vooruit kijken en zo de toekomst voorspellen. "Als de kans bijvoorbeeld zeventig procent is dat een consument dat ene product gaat kopen, moet je volledig daarop inzetten."

Door verschillende scenario's te vergelijken legt predictive analytics patronen bloot, waar retailers op in kunnen spelen. "Predictive analytics kunnen je niet vertellen wat er met zekerheid gaat gebeuren, maar het kan je wel vertellen welke ontwikkelingen je in ieder geval kunt uitsluiten", verklaart Chetty aan. Alleen al door het klikgedrag op internet te volgen, kan i3 met vrij grote zekerheid zeggen of een consument wel of niet tot bestellen overgaat, stelt Van Uden.

Lees het hele verhaal over predictive analytics in het aprilnummer van RetailTrends. Klik hier voor een abonnement op RetailTrends. U ontvangt dan elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!