Omnichannel hoeft niet zo complex te zijn als vaak wordt voorgeschoteld. Een tien stappenplan van internetbureau Mirabeau in de nieuwste RetailTrrends biedt handvatten.
Een retailer wordt pas succesvol met omnichannel als er in de hele organisatie draagvlak voor is. Daarna is het een kwestie van herschikken van bestaande informatie. De eerste stap is om aan de hand van eigen klantengegevens de persona’s samen te stellen. Deze modelgebruikers geven meer inzicht in koopgedrag.
In negen opeenvolgende stappen moet de retailer uiteindelijk uitkomen bij de customer lifetime value (CLV). Deze houdt rekening met de toekomstige aankoopfrequentie van een klant. De CLV helpt om te bepalen wat er uitgegeven kan worden om een nieuwe klant binnen te halen en te behouden. Dan is dus een nieuwe 360 graden dialoog rondom de klant van de retailer een feit.
E-business manager Aldo Wink van het internetbureau legt in RetailTrends de tien stappen uit. Een (introductie) abonnement op RetailTrends? Klik hier. U ontvangt dan elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.
Stappenplan voor omnichannelstrategie retailers
Gepubliceerd op 22 april 2013 om 00:00
Reacties 0