De Amerikaanse koffieketen Starbucks ziet veel ruimte om in ons land uit te breiden. Dat meldt Starbucks-topvrouw Michelle Gass. “Nederland is een fantastische markt omdat ze hier van koffie houden.” De koffieketen telt momenteel 28 vestigingen, maar Gass wil niet zeggen hoeveel vestigingen daar bij komen. Haar voorganger Rich Nelson sprak van een groei in Nederland met vijf tot tien filialen per jaar.
Ruim een jaar geleden startte de koffieketen met het ‘Renaissance-plan’ voor de EMEA-regio. Hierin werd meer de nadruk gelegd op lokale aanpak, een persoonlijker klantbenadering en het vergroten van de koffiebeleving. Vooral Europa is een vrij lastige markt voor Starbucks, omdat er tussen de landen veel verschil is in koffievoorkeuren. Zo drinken Britten koffie met melk, terwijl Nederlanders een vrij straffe koffie willen.
Dinsdag opent Starbucks in ons land een nieuwe store op de Bloemenmarkt in Amsterdam. Het is de eerste die is gebouwd onder leiding van Ad de Hond, vice-president store design EMEA bij Starbucks. Hij is sinds augustus vorig jaar in dienst van het Amerikaanse bedrijf. Het interieur weerspiegelt het karakter van de buurt. Ook is er een koffie met een ‘Bloemenmarkt’ tintje, natuurlijk wel geserveerd in de bekende Starbucksbeker.
Starbucks boekte in Europa, het Midden-Oosten, Afrika en Rusland het beste kwartaal tot nu toe. De omzet bedroeg 306 miljoen dollar in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2013. Dit is één procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De bruto winst lag achttien procent hoger dan een jaar eerder en kwam uit op 22,3 miljoen dollar.
‘Veel ruimte voor expansie Starbucks in Nederland’
Gepubliceerd op 22 april 2013 om 00:00
Reacties 0