Business-to-businessbedrijven kunnen dankzij het internet consumenten veel gemakkelijker zelf benaderen. "En dat doen ze dan ook", merkt Roland van Kralingen van marketingbureau Innoa op. Dat zegt hij in Het Financieele Dagblad in een reactie op de 'voorzichtige stap' van het Nederlandse chemiebedrijf DSM naar de consumentenmarkt.
"Dit is zeer klein. Het gaat alleen maar om enkele producten die alleen op de Amerikaanse markt verschijnen", nuanceerde Feike Sijbesma, ceo van DSM, die stap in maart. Toch zal DSM er verder in gaan, als ze via de Amerikaanse winkel Martek Biosciences meer gaan verkopen aan consumenten, denkt Van Kralingen. Hij wijst daarbij op voorgangers Nespresso en Douwe Egberts, die al eerder als fabrikanten de retail met een eigen website omzeilden.
Retailers zijn huiverig om zomaar producten in de schappen te leggen, denkt Van Kralingen. Daarom is internetverkoop volgens hem vooral ideaal om het aanbod bekend te maken. Zo vervaagt de scheiding tussen bussines-to-bussiness en bussines-to-consumer. "Bedrijven die voor consumenten produceren, kunnen daardoor eenvoudiger ook aan bedrijven leveren, en andersom. Ze groeien naar elkaar toe", stelt Van Kralingen.
Reacties 0