De Amerikaanse warenhuisketen J.C. Penney sleutelde de afgelopen maanden flink aan de formule, maar die wijzigingen worden teruggedraaid. Dat meldt NRC Handelsblad.
De nieuwe strategie bleek niet aan te slaan; Amerikaanse koopjesjagers werden afgeschrikt door de nieuwe strakke inrichting die deed denken aan de Apple-formule en daarnaast ontbraken aanbiedingen. Hierdoor stapten ze over naar concurrent Target. De verkopen van J.C Penney daalden binnen een jaar met een kwart. Het afgelopen kwartaal leed de retailer een verlies van 427 miljoen dollar.
De nieuwe formule werd ingevoerd door voormalig Apple-directeur Ron Johnson. Hij voerde de wijzigingen door zonder deze eerst te testen. De grijze vloerbedekking en bakken met aanbiedingen maakten plaats voor shop-in-shops met strakke witte kasten en hippe kleding. Johnson probeerde de afgelopen maanden tevergeefs wat van de veranderingen terug te draaien, maar hij moest begin deze maand opstappen en plaatsmaken voor voormalig topman Mike Ullman. Johnson kreeg anderhalf jaar geleden de leiding bij het kledingwarenhuis.
Robin Lewis, schrijver van het boek The New Rules of Retail zegt in NRC dat hij het jammer vindt dat de strategie van Johnson is losgelaten. Volgens hem hadden ze het langer een kans moeten geven, zodat klanten konden wennen. Lewis denkt dat de frisse nieuwe aanpak misschien nog steeds wel de toekomst is voor in populariteit dalende warenhuizen. “Het winkelen moet een onuitwisbare ervaring zijn. Het moet een plek zijn waar consumenten een product kunnen ervaren.”
J.C. Penney draait formulewijzigingen terug
Gepubliceerd op 22 april 2013 om 00:00
Reacties 0