Prijzen kunnen sneller omlaag

Snel reageren in een prijzenoorlog is voor bedrijven schier onmogelijk. Starre organisaties en technische computerbelemmeringen spelen hen parten.’Het duurt dagen voordat de prijs van een potje pindakaas is aangepast.’ Tot deze conclusie komt professor Peter Vervest van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR). In opdracht van het computer- en softwareconcern HP Nederland onderzocht hij de slagvaardigheid van het Nederlandse bedrijfsleven. "Ik was daar verrast over. Topondernemers hebben vooral moeite het hoofd te bieden aan de huidige prijzenoorlog en slinkende marges. Als een supermarktketen zijn prijzen verlaagt, duurt het dagen voordat de concurrentie dat heeft doorgevoerd. Eigenlijk zijn retailers daardoor ‘volgers’ geworden." De slagvaardigheid die in de huidige concurrerende markt noodzakelijk is, wordt volgens Vervest verbonden aan het EUR-onderdeel Rotterdam School of Management. Sterk afgeremd door de bedrijfscultuur en vooral verouderde informatie- en communicatie-infrastructuren. Snelle aanpassingen als gevolg van de prijzenoorlog of klantenwensen worden gedwarsboomd doordat de eigen IT het niet aankan.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!