Nederlandse detailhandel blijft krimpen

De Nederlandse detailhandel blijft ook in 2013 en 2014 krimpen. Na een daling van 2,5 procent in 2012, gaat de omzet dit jaar met 2,1 procent en volgend jaar met 0,8 procent achteruit. Dat blijkt uit de groeicijfers die ING vandaag publiceerde.

Hoewel de consumenten de afgelopen maand iets optimistischer zijn, zullen zij nop korte termijn geen grote uitgaven doen. "De dalende koopkracht, de hard oplopende werkloosheid en het vooruitschuiven van (eventuele) bezuinigingen houden consumenten terughoudend", meldt ING. Hoewel met name de non-foodbranche dat merkt, is ook de volumegroei in supermarkten minimaal. De hogere prijzen van groente en fruit zorgen daarbij nog wel voor omzetstijgingen.

Ook de andere bedrijfstakken krimpen nog in 2013, gemiddeld 0,7 procent. Voor 2014 is er echter een gezamenlijk groeicijfer van 0,7 procent voorspeld. Zo blijft de groothandel dit jaar op niveau, maar zal de branche volgend jaar met 1,8 procent groeien. De horeca krimpt dit jaar met een procent, maar kan voor 2014 ook een groei van 0,5 procent verwachten.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!