17,7 procent van de supermarktbestedingen vloeiden het afgelopen jaar voort uit aanbiedingen. In 2011 lag deze promotiedruk nog op zeventien procent. Vooral tweeverdieners en ouderen geven relatief veel uit aan aanbiedingen, terwijl het promotieaandeel van alleenstaanden fors toenam (elf procent). Dat blijkt uit de donderdag gepubliceerde cijfers van onderzoeksbureau GfK.
De groep consumenten die minstens veertig procent van hun uitgaven aan promoties besteden, is eveneens gegroeid. Hun aandeel in de supermarktbestedingen (exclusief versproducten) is van acht naar 11,3 procent gestegen, een toename van 41 procent. Gezinnen zijn in die groep met een aandeel van 49 procent flink oververtegenwoordigd.
Van de productcategorieën steeg vooral de promotiedruk op versproducten als salades (37 procent), kaas (27 procent) en vleeswaren (dertien procent). Daarbij ging de promotiedruk op wijn, frisdranken en koffie met respectievelijke achttien, dertien en twaalf procent omhoog. Wasmiddelen blijven met 44,7 procent het meest gekocht in de aanbieding, melk en karnemelk met 1,7 procent het minst.
Reacties 0