Btw- en accijnsverhoging stuwt supermarktomzet

De supermarktomzet is in maart en april met 4,4 procent toegenomen. Omdat Pasen in 2012 in april viel en dit jaar in maart, is de omzet de afgelopen maand wel met 1,8 procent gedaald. Dat blijkt uit de supermarktkengetallen die onderzoeksbureau GfK donderdag publiceerde.

In de eerste vier maanden van dit jaar is de totale omzet met 3,9 procent gegroeid naar 10,9 miljard euro. Deze stijging wordt grotendeels veroorzaakt door een stijging van 3,1 procent in de waarde van de kassabon. Deze bedroeg in de maanden januari tot en met april van dit jaar 22,45 euro, tegenover 21,78 vorig jaar.

Deze stijging komt net als in de eerste maanden van dit jaar voort uit de btw-verhoging per 1 oktober 2012, de accijnsverhoging op alcohol van begin dit jaar en het duurdere groente en fruit, laat GfK weten.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!