Bierprijzen zijn dit jaar meer gestegen dan dat de accijnzen zijn verhoogd. Dat concludeert Biernet.nl donderdag op basis van onderzoek onder Nederlandse supermarkten. Op een krat bier van 7,2 liter wordt sinds begin dit jaar 0,23 euro meer belasting geheven, maar betalen consumenten daar gemiddeld 0,64 euro meer voor aan de kassa.
Brand is het enige biermerk waarvan de prijs niet met meer dan de accijnsverhoging is gestegen. Het Limburgse bier is vergeleken met vorig jaar zelfs helemaal niet duurder geworden. De prijs van een krat Heineken-pijpjes is echter met 0,90 euro (7,3 procent) verhoogd ten opzichte van 2012. Een krat Amstel en Warsteiner is sinds dit jaar 0,89 euro (respectievelijk 7,6 en 7,3 procent) duurder.
Dat de prijzen aan het begin van het jaar worden verhoogd, is volgens een woordvoerster van de Albert Heijn niet nieuw. "Het begin van het jaar is traditioneel ook een moment waarop veel leveranciers hun prijzen verhogen waardoor onze inkoopkosten toenemen", verklaart zij. Bierbrouwerijen verhoogden de prijzen om hun winstmarge ondanks de duurdere grondstoffen in stand te houden. Supermarkten rekenen ook die verhoging door aan de klant. "Het valt dit jaar wellicht wat meer op doordat het samenvalt met de accijnsverhogingen", zegt de woordvoerster.
Reacties 0