In totaal 17,7 procent van de supermarktbestedingen vloeide het afgelopen jaar voort uit aanbiedingen. In 2011 lag de promotiedruk nog op zeventien procent, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK. Wat betekent deze ontwikkeling voor de supermarktbranche? RetailNews stelt supermarktdeskundige Gerard Rutte van uwsupermarkt.nl drie vragen.
Is hier sprake van een trend?
“Promotiedruk neemt altijd toe als het slecht gaat. Dat heeft te maken met de druk op de markt en bij bedrijven. Dit kan komen door toegenomen concurrentie of door consumenten die meer op hun geld letten. De laatste maanden is er een trend die slecht is voor de markt en met name door winkels als drogisterijketen Kruidvat is geactiveerd. Bijvoorbeeld de 'vier voor de prijs van twee'-actie. Dat komt door overproductie in Europa van A-merken op het gebied van onder meer cosmetica en luiers. In Duitsland staan er hele hangars vol mee. Dat is ongelooflijk stom. Mensen hebben voor jaren voorraad in hun kast staan en dat is onzinnig. Daarmee trek je geen mensen naar de winkel. De supermarkten krijgen ook steeds meer concurrentie van bijvoorbeeld retailers als Action op het gebied van non-food, maar die zijn tevens begonnen met een beetje food.”
Worden prijzen door supermarkten structureel hoog gehouden om korting te kunnen geven?
“Een supermarkt is een margefabriek. Wat er links afgaat willen ze rechtsom terughalen. In tijden dat het niet opvalt worden bepaalde producten in prijs verhoogd, zoals bijvoorbeeld bij bier is gebeurd. Supermarkten hebben hele computerprogramma’s om per categorie te bepalen wat ze doen. Als een product in prijs wordt verlaagd, dan gaat het bij de rest omhoog. Daarbij wordt goed naar de concurrentie gekeken. Als Albert Heijn de pot pindakaas duurder maakt, volgt de rest.”
Wat is het toekomstbeeld voor supermarkten?
"Er is nu heftige concurrentie, maar deze promotiedruk kunnen ze niet volhouden. Supermarkt Lidl is de challenger, die doet het heel goed. Andere supermarkten zullen daarom formuleaanpassingen doen. Er wordt de afgelopen tijd veel gesleuteld aan het terugbrengen van de kosten om de marge overeind te houden. Er zijn tevens wijzigingen te verwachten in het assortiment van supermarkten, waarbij er minder A-merken worden geboden en meer wordt gefocust op private labels. De presentatie van A-merken en ook van acties kost geld, omdat er mensenhanden aan te pas komen. Elke maandagochtend alles ombouwen werkt storend. De verwachting is dat er minder banen in deze branche komen. Bovendien wordt de internetverkoop steeds groter en belangrijker. Hierin loopt Albert Heijn voorop."
Lees ook: Promotiedruk in supermarkten neemt toe
Drie vragen over: Promotiedruk supermarkten
Gepubliceerd op 3 mei 2013 om 00:00
Reacties 0