Vereniging Wereldwinkels verliest kort geding

De Landelijke Vereniging van Wereldwinkels heeft donderdag het kort geding verloren tegen Stichting Wereldwinkels Nederland. De verenging was het er niet mee eens dat de stichting de aanduiding ‘Wereldwinkel’ voerde. “Er ontstond verwarring in de markt”, vertelt directeur Huub Jansen van de vereniging aan RetailNews.

De uitspraak van de rechtbank is een teleurstelling voor de vereniging. De rechter besliste dat de term ‘Wereldwinkel’ generiek is en dat de stichting deze dus mag gebruiken. Wel oordeelde de rechter dat de stichting het publiek op een andere manier moet informeren over hoeveel winkels bij haar zijn aangesloten.

De afgelopen twee jaar hebben 64 Wereldwinkels hun lidmaatschap van de vereniging opgezegd. Daarvan hebben 24 zich verenigd in de nieuwe stichting. “We zijn voortdurend bezig met professionaliseren, die drive zal er altijd inzitten. Niet iedereen vond de veranderingen nodig. De opgestapte leden kijken anders naar de toekomst dan ons”, aldus Jansen.

De uitgetreden Wereldwinkels vinden dat de vereniging geld en idealen heeft verkwanseld in een poging de Wereldwinkels commerciëler te maken, bleek eerder in het tv-programma Nieuwsuur. Tevens vindt deze groep dat ze de beloofde begeleiding en reclame niet kregen. 

“Wij hebben een heel pakket aan marketinginitiatieven genomen en als je dan een poster opstuurt en die wordt niet opgehangen in de winkel, dan kun je aanvoeren dat we niet genoeg aan promotie hebben gedaan, maar dat klopt dan niet”, reageert Jansen.

De vereniging benadrukt dat ze niet tegen de doelen van de nieuwe stichting zijn. “We steunen alle initiatieven die de verkoop van fairtrade producten bevorderen”, aldus de vereniging. Om in de toekomst verwarring over de naam te voorkomen, wil de Landelijke Vereniging van Wereldwinkels zich meer gaan onderscheiden. Daarover gaat ze in gesprek met haar 270 leden. “Hoe dat eruit gaat zien, weet ik nog niet. We gaan met elkaar kijken hoe het verder moet. Ik weet niet of het verstandig om de naam van te veranderen. De naam ‘Wereldwinkel’ heeft een hele grote naamsbekendheid en je gooit dus een hoop weg als je dat doet", stelt Jansen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!