'E-commerce volgende groeimotor Walmart'

Walmart heeft hoge verwachtingen van zijn inspanningen op e-commerce gebied. Het winkelconcern lanceerde daartoe onder meer een vernieuwde webshop. Volgens president en ceo Neil Ashe van Walmart Global eCommerce is online de nieuwe groeimotor van 's werelds grootste retailconcern. Hij zei dit vorige week tijdens een presentatie aan investeerders.

De afgelopen twee jaar is het idee van Walmart over e-commerce omgeslagen, aldus Ashe. De gesprekken gingen volgens de Amerikaan eerder alleen over kanalen. "Zijn we omnichannel, multichannel of juist metachannel? Dat zijn echter precies de verkeerde vragen, omdat je de wereld dan vanuit je eigen ogen bekijkt en niet vanuit de consument."

De smartphone zet Walmart daarbij aan tot innovaties, constateert de Amerikaan. "Meer dan de helft van onze klanten heeft een smartphone", weet Ashe. Zij kunnen nu bijvoorbeeld in meer dan tweehonderd vestigingen de winkelmodus van de mobiele applicatie aanzetten. Dan krijgen ze een kaart van de winkel en informatie over de voorraad te zien, terwijl ze zelf producten kunnen scannen en afrekenen.

De nieuwe koers moet leiden tot een sterkere band met klanten, aldus Ashe. "Bovendien kunnen we zo ook nieuwe klanten bereiken. Mensen die niet in de buurt van een Walmart wonen of ervoor kiezen niet in onze winkels te shoppen."

Eerder werd al bekend dat de supermarktketen in navolging van concurrent Amazon met afhaalkluisjes ging werken. Klanten kunnen nog dit jaar in enkele van de ruim tienduizend winkels bestelde producten afhalen. Daarmee moet ook het aandeel van online in de totale omzet stijgen. Voor dit jaar verwachten analisten bijvoorbeeld negen miljard dollar (6,9 miljard euro) aan online verkopen, tegenover een totale omzet van 490 miljard dollar.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!