Fairtrade in de lift

Zestig procent van de Nederlandse huishoudens kocht vorig jaar een of meerdere fairtrade producten. Daarmee komt het totaal op 4,5 miljoen huishoudens, een stijging van acht procent ten opzichte van 2011. Dat blijkt uit het dinsdag gepubliceerde onderzoeksrapport van NCDO, in samenwerking met GfK.

Gemiddeld kochten deze huishoudens in 2012 6,4 keer fairtrade levensmiddelen, tegenover 5,9 keer in 2011. De gemiddelde besteding is daarmee ook toegenomen, van 15,58 naar 16,86 euro. Chocoladeproducten worden het meest gekocht, voor fairtrade fruit, koffie, thee en suiker.

Alleenstaanden en gepensioneerden met een hoog inkomen geven het meest uit aan zulke producten. Ook mensen met een hoger opleidings- en werkniveau en uit een hogere sociale klasse zijn oververtegenwoordigd in de groep kopers van fairtrade producten.

Negentig procent van alle fairtrade omzet wordt bij supermarkten behaald. Albert Heijn heeft een marktaandeel van 29 procent, maar moest daarmee wel 2,5 procentpunten inleveren ten opzichte van een jaar eerder. Jumbo groeide daarentegen van 6,4 naar 8,1 procent, onder meer door de ombouw van overgenomen Super de Boer-winkels.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!