'H&M meest duurzame modeketen'

Kledingketen Hennes & Mauritz heeft de Rank a Brand Modeketen Award 2013 gewonnen. Net als Vero Moda, Vila en Pieces kregen ze het b-label toegekend, maar H&M kwam scoorde op een aantal punten beter. Dit label betekent volgens Rank a Brand dat ze ‘goed op weg zijn in duurzaamheid’. Rank a Brand doet jaarlijks onderzoek naar transparantie en duurzaamheid onder 27 populaire modeketens in Nederland.

Wat vooral opvalt, is dat geen enkele keten het a-label kreeg. Met een a-label voldoen ketens aan de eis meer dan driekwart van de twintig gestelde criteria op orde te hebben om zo als echt duurzaam te kunnen worden bestempeld.

Tien modeketens ontvingen een c-label, waaronder Esprit, Zara en Gap. Negen modeketens hebben een d-label, waaronder de grote retailers als C&A, V&D, de Bijenkorf, WE en HEMA. Een negatief koopadvies ging volgens Rank a Brand naar de hekkensluiters Mexx, M&S Mode, Cool Cat en Action. Zij kregen een e-label.

Voor de mate van duurzaamheid van modekleding kijkt Rank a Brand naar de inspanningen van de winkelketens voor goede arbeidsomstandigheden in fabrieken waar de kleding vandaan komt. Andere punten die aan de orde komen zijn het gebruik van milieuvriendelijke stoffen en het beperken van de CO2-uitstoot, bijvoorbeeld door het gebruik van groene stroom in winkels.

Steeds meer retailers zetten zich samen in voor betere arbeidsomstandigheden in de kledingsector. “Toch blijkt certificering en controle bepaald geen garantie gezien de honderden doden in Bangladesh en Pakistan. De ingestorte en uitgebrande textielfabrieken waren hier recentelijk nog gecontroleerd’, aldus Rank a Brand-oprichter Niels Oskam.

“Dat bedrijven zich steeds meer inzetten voor betere omstandigheden is positief, maar de lat moet hoger. Er zijn te weinig signalen dat kledingarbeiders erop vooruit gaan, laat staan dat zij boven de armoedegrens kunnen leven, of veilig kunnen werken”, aldus Oskam. Volgens hem ligt daar dus nog een belangrijke taak voor de kledingsector. “Maar ook voor de politiek, want feitelijk gaat het over slavernij 2.0, met excessen gelijk aan die in de periode van de VOC. Dat wij die spullen in onze beschaafde wereld binnenhalen is onbeschaafd.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!