Online kopen in de EU stagneert

Veertien procent van de Nederlanders heeft in 2012 een online aankoop gedaan in een ander EU-land. Dat is hetzelfde percentage als een jaar eerder, blijkt uit cijfers van statistiekbureau Eurostat. In 2011 was er nog sprake van een groei van twee procentpunten.

Het Nederlandse online koopgedrag over de grens ligt boven het gemiddelde binnen de Europese Unie, dat het afgelopen jaar met een procentpunt gestegen is naar elf procent. De afgelopen vier jaar steeg het aantal bestellingen in andere EU-landen jaarlijks met een procentpunt. Het doel van Eurocommissaris Neelie Kroes is echter om het percentage zogenaamde grensoverschrijdende webshoppers voor 2015 op te krikken naar twintig procent.

Luxemburgers blijken met zestig procent het meest van alle EU-inwoners online in andere lidstaten te shoppen, Roemenië sluit de lijst met een procent. Als alleen de groep mensen wordt meegenomen die vorig jaar waar dan ook een online aankoop heeft verricht, ligt het EU-gemiddelde op twintig procent. Nederland ligt precies op dat gemiddelde. Luxemburg voert ook daar, samen met Malta, de lijst aan met 88 procent. Online shoppende Polen blijken met acht procent het minst op het buitenland gericht.

Uit de cijfers van Eurostat blijkt daarbij dat in totaal zeventig procent van alle Nederlanders vorig jaar online een aankoop heeft gedaan. Daarmee staat het achter Noorwegen (76 procent), Zweden (74 procent) en Denemarken en het Verenigd Koninkrijk (73 procent) op een vijfde positie. Het online kanaal wordt in Roemenië relatief het minst benut. Vijf procent van de bevolking plaatste daar vorig jaar een online bestelling.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!