De consumentenomzet van Coop is het afgelopen jaar met 4,4 procent gestegen naar 907 miljoen euro. Eind 2013 verwacht de supermarktketen de grens van een miljard euro te zijn gepasseerd, zegt financieel directeur Herco Boer in het woensdag gepubliceerde jaarverslag. De groei is grotendeels te danken aan de overname van 54 C1000-winkels.
Het winkelbestand is daarmee vorig jaar met negen vestigingen gegroeid naar 220 winkels. Er zijn nu in totaal 125 Coop, 58 CoopCompact en 37 Supercoop-winkels. Komend jaar zullen nog eens twintig C1000-winkels de Coop-naam op de gevel krijgen.
Die ondernemers moeten wel rekening houden met een lagere omzet dan bij de C1000. "De omzet per vierkante meter ligt lager dan bij C1000, maar de marges liggen hoger", zegt Boer in De Financiële Telegraaf. Coop heeft de prijzen de afgelopen tijd daarbij verlaagd, vervolgt Boer. "We zijn met een flinke prijscampagne bezig om dat het publiek ook te laten weten", zegt hij.
De winst van de winkelketen is vorig jaar met 38 procent gedaald naar 4,4 miljoen euro. Ook de solvabiliteit daalde van veertig naar 33 procent. De oorzaak daarvan wordt eveneens bij de overname van C1000-winkels gevonden, zegt Boer. "Maar het herstel daarvan is in de afgelopen maanden ingezet."
In RetailTrends 5 leest u een uitgebreid interview met de directie van het supermarktbedrijf. Het nieuwe nummer verschijnt vrijdag 17 mei. Klik hier voor een abonnement.
Reacties 0