'Winkels als Media Markt overbodig door e-commerce'

Grote winkelpanden zijn door het online kanaal niet meer noodzakelijk. E-commerce verandert de retail, stelt Evert C. Meeuwissen, algemeen directeur van ElectronicPartner, tegenover RetailNews. "Kleine winkels hebben juist de toekomst."

ElectronicPartner heeft daarom sinds februari de zogenaamde 'digital shelf' uitgerold in de aangesloten EP-winkels. "Dat is eigenlijk een grote iPhone. Die vergroot een winkel van 250 naar vierduizend vierkante meter, waarmee je grote winkels als van MediaMarkt helemaal niet meer nodig hebt", schetst Meeuwissen. "Als een klant zegt: 'Ik wil eigenlijk die koelkast, maar dan met twee deuren', dan klikt hij drie keer en heeft hij hem de volgende dag al in huis."

In de dalende elektronicamarkt wordt shoppen steeds leuker voor de consument, maar lastiger voor de retailer, vult de algemeen directeur aan. Daarmee komt ook het besef bij lokale winkeliers dat de webshop geen bedreiging vormt. "In plaats van dat ze meer en meer zenuwachtig worden, zien ze dit juist als een kans. De online klant heeft namelijk ook geld op zak", zegt Meeuwissen.

De aandacht moet echter niet van de fysieke winkels verdwijnen. "Shoppen blijft vrijetijdsbesteding nummer een", ziet Meeuwissen. Nog altijd komt tachtig procent van de omzet uit fysieke winkels van retailers. "De webshop kan wel mooi fris zijn, maar de winkel is minstens zo belangrijk. Online versterkt niet alleen offline, het werkt ook twee kanten op. De winkel moet 'fun' blijven."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!