Flagship stores in New York zijn steeds vaker voorzien van elementen van het erfgoed van de locatie. "Het is een trend om lokaal te ontwerpen en blauwdrukken te vermijden", zegt Peter-Tolin Baker, voorzitter van de New Yorkse afdeling van het Retail Design Institute in het meinummer van RetailTrends.
Zo had Starbucks voorheen 'tien miljard kleine koffiebars' die er allemaal hetzelfde uitzagen, zegt hij. "Nu zijn ze met een herlancering bezig waarin ze met meer lokaal gevoel hun vestigingen ontwerpen." De koffieketen opende afgelopen maand bijvoorbeeld een vestiging aan de Bloemenmarkt in Amsterdam. Daarin herinneren onder meer een groene marmeren toonbank, vintage vazen en een stenen muur klanten aan de Gouden Eeuw.
In New York opende herenmodewinkel J.Crew Liquor een winkel in de stijl van een oude bar. Maar ook kleinere winkeliers kunnen hele geraffineerde winkels hebben, stelt Baker. "Iedereen is tegenwoordig een merkontwikkelaar", verklaart hij. "Branding en marketing, online en offline, is deel van de nieuwe verwachting."
Broadway heeft daarbij een grote invloed op de winkelontwerpen in New York, ziet Baker. 'Retailtainment' noemt hij de ontwikkeling dat bedrijven die gordijnen, belichting en decorstukken aan theaters leveren, ook voor retailers werken. Toch moet de winkel er niet alleen cool uit zien, hij moet ook zijn functie vervullen, vindt de voorzitter. Daarom is het belangrijkste van retail design 'dat je het ontwerpteam moet samenbrengen met andere spelers', stelt Baker.
Lees de hele special over store design in het vijfde nummer van RetailTrends. Klik hier voor een abonnement op RetailTrends. U ontvangt dan elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.
Reacties 0