Het Nederlandse interieurmerk Rivièra Maison wil meer eigen winkels in de Benelux, Duitsland en Scandinavië. Vorige week werd in Nederland de achtste flagshipstore geopend. Noorwegen heeft er drie en in Duitsland zijn er twee te vinden. “Dat is voor zo’n groot land als Duitsland te weinig. We zijn dus serieus aan het kijken naar een verdere expansie met grotere winkels”, vertelt eigenaar en oprichter Henk Teunissen in de special Consument & Retail in RetailTrends 5. Tevens wil hij uitbreiding van het aantal dealers dat de woonproducten verkoopt.
Het merk ook naar de Verenigde Staten, Groot-Brittannië of Frankrijk brengen, vindt Teunissen niet realistisch. In Amerika kan dat volgens de topman alleen als er een goede partner wordt gevonden. Een ander probleem is dat in de VS de prijzen van concurrerende merken lager zijn. “Op interieurgebied is het toch een heel andere markt dat Europa. Qua prijsstelling zitten wij aan de dure kant, zeker als je het vergelijkt met concepten als Bed, Bath & Beyond en Pottery Barn.” In Groot-Brittannië is Rivièra Maison een tijdje te koop geweest bij Selfridges, maar dat is gestopt. “Wil je indruk maken in Londen, dan is een eigen winkel een must”, meent Teunissen. Een locatie in Londen is echter vijf keer duurder dan in Amsterdam. “Frankrijk is een moeilijk land om als buitenlands merk terrein te veroveren.”
Hoewel Teunissen gelooft in de kracht van online, blijft hij toch voorstander van een fysieke winkel. Volgens de directeur ontkom je met een merk als Rivièra Maison niet aan live presence. “Daarbij is de laatste jaren de focus meer komen te liggen op woonaccessoires dan op grote meubels. Dit heeft een positieve invloed op de conversie en ook het gemiddelde bonbedrag neemt toe.”
Rivièra Maison is minder getroffen door de crisis dan andere spelers. Dit komt door zorgvuldige opbouw van de merkstatus, meent Teunissen. “En we bouwen nog steeds verder aan ons merk.” Dat is volgens de topman belangrijk, omdat een merk in de ogen van consumenten autoriteit en status krijgt als het zichtbaar is. “Tegenwoordig betekent het dat je overal aanwezig moet zijn.” Rivièra Maison doet dit via groothandel-, retail- en e-commerce activiteiten.
Lees het hele interview met Henk Teunissen in RetailTrends 5. Klik hier voor een abonnement op RetailTrends. Abonnees ontvangen dan elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.
Reacties 0