Bol.com heeft zijn woonassortiment uitgebreid met twintigduizend artikelen als stoelen, tafels en kussens. Daarmee richt het webwarenhuis zich nadrukkelijker op een krimpende maar, met vijf miljard euro omzet, omvangrijke woonbranche.
"Daar zit, voor alle winkels, ruimte voor een paar honderd miljoen omzet, omdat het online aanbod weinig ontwikkeld is", zegt directeur marketing Michel Schaeffer. De online woonmarkt krijg zo een flinke impuls, denkt hij. De toetreding gaat echter ten koste van de traditionele winkels, stelt Cor Molenaar, buitengewoon hoogleraar e-marketing. "Het is vanwege het klantenbestand, de vertrouwdheid met betaalmogelijkheden en zijn omvang zonder twijfel een aanval op de huidige winkels."
Volgens de etailer zelf betreft het echter ook een samenwerking. Zes kleinere winkelketens uit de woonbranche verkopen bijvoorbeeld tegen betaling hun artikelen via de webshop van bol.com. Een formule die de komende periode verder toegepast gaat worden, meldt de etailer in een persbericht.
Bol.com betrad drie maanden geleden al de markt van tuincentra, dierenwinkels en bouwmarkten. Door de uitbreiding zijn er nu ongeveer zes miljoen artikelen beschikbaar in de webshop. Uiteindelijk wil bol.com uitgroeien tot de grootste webwinkel van Nederland. Die eer is nu nog weggelegd voor wehkamp.nl.
Zusterbedrijf Albert Heijn maakte gisteren al bekend dat de komende acht weken zevenhonderd afhaalpunten van bol.com worden geopend. Daarmee krijgen 'miljoenen mensen de mogelijkheid om van deze service gebruik te maken', meldde de supermarktketen.
Reacties 0