Bestedingen in non-foodretail teruggelopen

De totale bestedingen bij non-foodretailers zijn in de eerste drie maanden van 2013 met 2,1 procent gedaald tegen opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit de kwartaalupdate van GfK Retail and Technology. De daling is het sterkst in de entertainment-, consumentenelektronica- en doe-het-zelfbranche.

Ondanks dat de James Bond-film een positieve impuls gaf aan de dvd- en blu-raymarkt, besteedde de Nederlander in het eerste kwartaal 35 miljoen euro minder aan fysieke films, muziek en games. Met name de laatste twee categorieën zorgen ervoor dat de uitgaven ruim twintig procent onder het bedrag van vorig jaar liggen. Binnen de sector van consumentenelektronica is 399 miljoen euro uitgegeven, 12,3 procent minder dan vorig jaar. Vooral de markt van digitale camera's ging met rond de twintig procent hard onderuit.

Zoals ook het CBS dinsdag bekend maakte heeft de doe-het-zelfbranche hinder ondervonden van de koude maand maart. Uiteindelijk is de totale omzet vooral door tegenvallende verkoop in tuinproducten in het eerste kwartaal met bijna twaalf procent gedaald. Ook extra aanbiedingen hadden geen stimulerend effect op de omzet, meldt consultant Berry van Oosthout. "Timing en het aanslaan van de juiste snaar zijn belangrijker dan ooit."

Door de populariteit van tablets maakt de IT-markt als een van de enige sectoren die GfK meet een behoorlijke groei door. Voor het eerst bedroeg de kwartaalomzet meer dan een miljard euro, ruim 13,5 procent meer dan in de eerste drie maanden van 2012. Dankzij de duurdere e-bikes is ook de omzet binnen de fietsmarkt gegroeid.

Klein huishoudelijke artikelen is de laatste productgroep waarvan de totale omzet steeg in het eerste kwartaal. Dat komt volgens het onderzoeksbureau door 'de stabiele vervangingsvraag en de relatief lagere prijzen, vergeleken met de andere markten'. De bestedingen aan groot huishoudelijke apparatuur is daarentegen met 3,1 procent gedaald.

GfK merkt op dat producenten steeds vaker rechtstreeks met de consument communiceren. Om marktaandeel te behouden moet de retailer zich aanpassen aan de eisen van deze tijd, meldt GfK. "Een hoge klantloyaliteit is op dit moment hét middel voor retailers om door deze crisis heen te kunnen komen."

Door een uitbreiding van de samenwerking binnen de fashion retail, zijn cijfers uit die sector pas volgende week beschikbaar, laat een woordvoerder weten. Uit de cijfers die brancheorganisatie Inretail woensdag publiceerde blijkt de omzet in de modebranche echter met tien procent te zijn gedaald. Met name op dames mode (12,3 procent) en kinderschoenen (26,5 procent) werd flink bezuinigd.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!