'Supermarktondernemers verdienen aan grijze handel'

Diverse supermarktmanagers hebben geld verdiend door bestelde babymelkpoeder via handelaren naar China te exporteren. Dat schrijft De Telegraaf vandaag op basis van de verklaring van meerdere handelaren. "Een eigenaar bestelde bijvoorbeeld acht pallets, zeg 2500 pakken Nutrilon. Ik kreeg een belletje dat ik er 2400 kon opkopen, de rest bewaarde hij voor in zijn winkelschappen."

Winkeliers verdienden gemiddeld twee euro per pak extra, rekent een handelaar voor. "Met duizend pakken per week steek je zo dus al gauw tweeduizend euro in je zak", zegt hij. De handelaren wijzen daarbij specifiek naar vestigingen van Albert Heijn. "Een groot aantal winkelketens heeft hier zeer actief aan meegedaan", vult supermarktdeskundige Paul Moers aan.

Producent Nutricia is op de hoogte van de situatie, laat verkoopdirecteur Niels Bontje weten. "Het is aan de supermarkten om deze gang van zaken aan banden te leggen. Nutricia is hier niet verantwoordelijke voor", zegt hij. Om de grijze handel tegen te gaan laat de producent supermarkten nog maar een beperkt aantal pakken bestellen. "Nutricia is doodsbenauwd dat de supermarkten weer gaan exporteren", stelt Moers. "En de Nederlandse consument moet voor dat gedrag boeten, in de vorm van lege schappen."

Dezelfde krant bracht gisteren het nieuws dat ook de producent bewust voor export naar China kiest. Daar willen ouders namelijk meer geld betalen voor het Nederlandse poeder, sinds de berichtgeving over besmette varianten in hun eigen land.

Eerder: 'Nutricia kiest voor export naar China'

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!