De waarde van performance marketing

In Groot-Brittannië wordt bijna de helft van alle affiliate-inkomsten verdiend door cashback- en kortingssites. Dat komt ‘omdat wij een essentiële bijdrage leveren aan conversie’, zeggen de voorstanders. Maar het verzet groeit, valt te lezen in het dossier performance marketing in EtailTrends 3, die morgen verschijnt.

Korting- en cashback-affiliates staan aan het einde van de customer journey en ze halen overwegend waarde weg, menen tegenstanders. In het last cookie model beloont de adverteerder die affiliates die zijn omzet verlagen en niet al die andere affiliates die de klant naar binnen halen.

Het belang van korting en cashback kwam naar boven in de studie Value of Performance Marketing die is uitgevoerd door Pwc in opdracht van IAB-UK en 22 marktpartijen, het eerste grote onderzoek met affiliate marketing als invalshoek. In het rapport wordt vastgesteld dat drie- tot vierduizend Britse adverteerders vorig jaar 814 miljoen pond uitgaven aan affiliate marketing bij meer dan tienduizend publishers, wat resulteerde in een omzet van negen miljard pond.

De Britse onderzoekers vergelijken affiliate marketing met advertising en dan blijkt dat het ‘één-op-elf loopt, terwijl bij reclame ‘één-op-zes’ van toepassing is. Affilates performen bijna twee keer beter dan advertenties: één euro marketingbudget levert gemiddeld elf euro omzet op. Met de kanttekening dat die kortingscode- en cashbacksites met hun last cookies wel de neiging hebben om veel conversie te claimen. Gum die sites weg, en affiliates leveren dezelfde bijdrage als advertenties.

Lees het gehele dossier in EtailTrends 3. Klik hier voor een abonnement. Abonnees ontvangen elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!