Crisis brengt shoppers 'back to basic'

Ruim veertig procent van de Europese shoppers is somber over zijn financiële situatie. Dat blijkt uit het onderzoek 'Shopping in tough times' van SymphonyIRI, gepubliceerd in de nieuwste RetailTrends. Omdat verwacht wordt dat de recessie aanhoudt en de persoonlijke situatie verslechtert, passen zij hun aankoopgedrag daar op aan.

Uit het onderzoek onder 26.000 consumenten in negen Europese landen blijkt bijvoorbeeld dat 'back to basic' de trend is. Zo geeft tachtig procent van alle ondervraagden op aanbiedingen te jagen, terwijl 64 procent vaker huismerken koopt. Niet noodzakelijke aankopen worden daarnaast in de ijskast gezet. Zo krijgt zelf koken steeds vaker de voorkeur boven prijzige kant-en-klaarmaaltijden.

In Griekenland is de malaise het grootst. Daar denkt zeventig procent dat hun financiële situatie verslechtert en geeft meer dan negentig procent minder uit aan boodschappen. Ondanks de crisis in Spanje zijn shoppers daar juist relatief optimistisch. Van de Nederlanders denkt ruim de helft dat hun persoonlijke financiën achteruit gaan.

Verschillen zijn er ook tussen soorten shoppers. Online shoppers zijn bijvoorbeeld relatief optimistisch, mensen die bij discounters hun boodschappen doen juist het meest pessimistisch. Van die laatste groep zegt 87 procent van de Nederlanders meer op aanbiedingen te letten, terwijl ook huismerken hier aan populariteit winnen. "Consumenten die online boodschappen doen, staan veel minder open voor huismerken", vult Carin Stroeken, business insights director bij het onderzoeksbureau, aan. "Die kiezen toch liever voor de zekerheid en veiligheid van het A-merk."

Lees alle resultaten uit het Europees Shopper-onderzoek in RetailTrends 5, die vrijdag verschijnt. Klik hier voor een abonnement op RetailTrends. Abonnees ontvangen elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!