Hornbach doet het beter omdat het assortiment puur bouwmarkt met tuin is. "De klant weet daarom wat ze kan verwachten", stelt algemeen directeur Evert de Goede van Hornbach Nederland tegenover RetailNews.
De Duitse bouwmarktformule plantte donderdag in Nieuwerkerk aan den IJssel de vlag op het hoogste punt van haar tiende vestiging in Nederland. De winkel telt twintigduizend vierkante meter en moet november dit jaar openen. "Dat er uitgerekend nu een nieuwe bouwmarkt komt, kunnen we met recht een lichtpuntje in donkere tijden noemen”, aldus De Goede.
Tussen 2005 en 2012 nam het aantal vierkante meters in de doe-het-zelfbranche met elf procent toe, terwijl de omzet juist met zestien procent kromp, blijkt uit in april gepubliceerde cijfers van Rabobank. “Wij wijken duidelijk af van het negatieve beeld in de branche", ziet de directeur. "Wij voeren een bouwmarktassortiment, met tuin. Wij voeren geen branchevreemde artikelen. De klant weet daarom wat ze kan verwachten”, vertelt De Goede aan RetailNews.
“Bovendien hanteren wij de laagste prijs. De prijzen van onze producten liggen tussen de elf en twintig procent lager dan bij concurrenten. Dit bleek onlangs uit een onderzoek van de Consumentenbond naar 3500 A-merken. Dat zien consument en daarom komen ze terug.” Het winkelbedrijf houdt daarbij het klantengedrag nauwlettend in de gaten. “We zien dat er minder dure keukens worden gekocht. Lag de gemiddelde prijs voor een keuken eerst op zo’n zeven- tot achtduizend euro, nu is de besteding tussen de 2500 en 3500 euro. We hebben de prijsstelling aangepast, net als ons assortiment”, aldus de directeur.
Naast prijs, zet Hornabch ook in op service. Zo is Hornbach Nieuwerkerk aan den IJssel de tweede Nederlandse vestiging met een drive-in. Hier kunnen klanten hun zware bouwmaterialen direct inladen in de auto, bus of aanhanger. Van deze vorm van inkopen profiteren professionele klusbedrijven en (kleinere) aannemers, maar juist ook de particuliere klanten, ziet De Goede. De grootste vestiging van Hornbach in Breda heeft ook een dergelijke drive-in.
De bouwmarkt heeft om meer inkomsten te generen tevens een installatieservice opgestart. “We zien dat vijftigplussers meer te besteden hebben en niet willen installeren. Daarom bieden we nu ook een servicepakket aan. Zzp’ers die klant zijn van ons, zetten wij hiervoor in.”
'Duidelijkheid maakt Hornbach beter dan de rest'
Gepubliceerd op 17 mei 2013 om 00:00
Reacties 0