Cooponline moet aan het eind van dit jaar bij zestig winkels worden aangeboden. Dat zegt algemeen directeur Fred Bosch van Coop in het meinummer van RetailTrends. Daarmee wordt het aantal supermarkten waar klanten online bestellingen kunnen plaatsen verdubbeld.
"Cooponline is door een actieve Coop-ondernemer opgezet en nu omarmen wij dat als organisatie om het verder uit te rollen", vult commercieel directeur Gerard Koning aan. Nu de consument er steeds meer klaar voor is, rolt Coop het programma verder uit. "Zo versterken we elkaar en bewijzen we de kracht van onze organisatie waarin filialen en franchise elkaar aanvullen", zegt hij.
Coop gaat echter geen aparte logistiek voor het online kanaal inrichten, laat Bosch weten. "De order picking voor online gebeurt gewoon in de winkels." De klant kan de bestelling daar ophalen of een order van minstens veertig euro voor 4,99 euro laten bezorgen.
"Dat bezorgen doen we zelf. We hebben al eigen bestelwagens rondrijden", zegt de algemeen directeur. De invoering van Cooponline gebeurt heel pragmatisch, vult hij aan. "Als online zich bewijst en een dusdanige omzetniveau haalt dat het interessant is om andere manieren van fulfilment te doen, dan passen we ons systeem aan."
Dat het een gevolg is van de extra online inspanningen van marktleider Ahold, daar wil Bosch niets van weten. Zo is Coop ook weleens te vroeg geweest met nieuwe ontwikkelingen, zegt hij. "Bijvoorbeeld in het aanbieden van groene energie. Nu gebeurt dat massaal. Ook waren we te vroeg met het opzetten van een internetcafé in de winkel."
Lees het hele dubbelinterview met de Coop-directie in RetailTrends 5, die vorige week is verschenen. Klik hier voor een abonnement op RetailTrends. Abonnees ontvangen elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.
Reacties 0