Weer lagere winst voor Marks & Spencer

Marks & Spencer zag net als vorig jaar de winst dalen. Dat maakte het Britse warenhuis dinsdag bekend. M&S behaalde het afgelopen jaar tot eind maart een winst voor belasting van 665,2 miljoen Britse pond, terwijl dat het jaar ervoor 705,9 miljoen pond was. De winst was wel hoger dan de 658 miljoen pond waarop marktkenners hadden gerekend. Het warenhuis noemt de moeilijke marktomstandigheden en grote investeringen voor de nieuwe strategie als oorzaken van de lagere winst.

Het warenhuis verkocht in 2012 minder kleding en algemene merchandise, maar de voedselverkopen stegen. De Nederlandse topman Marc Bolland staat al enige tijd onder druk om de kledingtak op te waarderen. “We werken hard om de prestaties van de algemene merchandise terug op de rails te krijgen. We hebben al vooruitgang geboekt in onze operationele uitvoering en onze nieuwe herfst/winter collectie is goed ontvangen”, aldus Bolland. M&S richt zich voor de dameskleding op betere kwaliteit van de stof en pasvorm.

M&S startte drie jaar geleden met de invoering van een clicks & bricks-strategie. Uit de cijfers blijkt dat dit vruchten heeft afgeworpen. De multichannel verkopen namen toe met 16,6 procent. M&S heeft zevenhonderd winkels in Groot-Bittannië en keerde onlangs terug naar Nederland. In de Kalverstraat werd een kleine winkel geopend met een levensmiddelenafdeling en e-boutique. Daarnaast staan twee grote M&S-winkels in de planning voor Den Haag en Amsterdam.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!