Technologische innovatie is een voorwaarde om in de huidige concurrerende markt succesvol te blijven. Dat betoogt managing director Pieter Van den Broecke van Manhattan Associates in RetailTrends 5. Hij licht vier kansen toe voor retailers om een geïntegreerde omnichannelstrategie in de markt te zetten en een betere verkoopervaring te bieden.
Allereerst moeten retailers de klant beter leren kennen door bijvoorbeeld historische aankoopdata vast te leggen. "Op basis hiervan is het mogelijk om aanbiedingen op deze specifieke klant toe te spitsen of bepaalde producten bij de klant onder de aandacht te brengen", zegt Van den Broecke.
Daarbij moeten fysieke winkels het voordeel van de showroomfunctie ten opzichte van webshops met een aantrekkelijke presentatie uitbuiten. Tevens kan het persoonlijke contact zorgen voor meer-verkopen, stelt de managing director. "Winkeliers moeten zich dan wel als adviseur profileren." Beleving kan ook geboden worden door consumenten via location aware services aanbiedingen te versturen op hun smartphone als zij in de buurt zijn of hen te belonen voor het 'inchecken' via apps als Foursquare.
In de winkel is er voor veel retailers 'nog een wereld te winnen' op het gebied van bestelgemak, meent Van den Broecke. Tot slot moet ook in de backend-systemen geïnvesteerd worden. "Wanneer een product onverhoopt niet in de winkel voorradig is, moet een retailer in staat zijn om het product direct vanaf de winkelvloer te bestellen en op de door de klant gewenste locatie te laten bezorgen", vindt Van den Broecke.
Lees over de visie van Pieter Van den Broecke in de special consument & retail in het meinummer van RetailTrends. Klik hier voor een abonnement op RetailTrends. Abonnees ontvangen elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.
Reacties 0