'Contactloos betalen snel in meer winkels'

Meer retailers stappen over naar contactloos betalen, nu in Nederland een eerste winkellocatie hiermee is gestart. Dit laat een woordvoerster van MasterCard weten aan RetailNews. AKO Books & Travel op luchthaven Schiphol heeft de primeur. Hier kunnen mensen met een speciale bankpas betalen door deze tegen de betaalterminal te houden.

“Het mooie van deze locatie is dat er veel internationaal verkeer is en een deel van deze reizigers al een bankpas heeft waarmee contactloos betaald kan worden”, vertelt de woordvoerster. Contactloos betalen is al ingevoerd in vijftig landen en een half miljoen winkels biedt dit aan. De techniek wordt nu pas in Nederland ingevoerd, omdat hier in 2011 bij bankpassen de magneetstrip werd vervangen door een chip. Dit is een voorwaarde voor de nieuwe technologie.

De vraag is of retailers, nu ze net hun checkoutsysteem hebben aangepast aan bankpassen met chip, weer gaan investeren in een nieuwe terminal. “Deze is net zo duur als de bestaande. Retailers zijn dus futureproof voor dezelfde prijs. We verwachten dat retailers die toe zijn aan een nieuw systeem hiervoor kiezen”, aldus de woordvoerster van MasterCard.

Zij verwacht dat er in sommige branches sneller wordt gekozen voor de nieuwe terminal. “Retailers die baat hebben bij verhoogde snelheid zullen hierin eerder investeren.” Daarbij doelt ze onder meer op fastfoodrestaurants, supermarkten en bij kiosken. “Het is sneller en makkelijker. Bovendien gaan twee Nederlandse banken dit jaar gefaseerd hun passen vervangen en de chip voor contactloos betalen toevoegen.”

Deze innovatie op de betaalpas wordt gevolgd door contactloos betalen met de mobiele telefoon. Dit gaat via dezelfde technologie. In Leiden komt een proef met beide manieren van betalen. Vanaf 1 augustus wordt hier een deel van de winkels uitgerust met een nieuwe terminal en telefoons.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!