Showrooming bedreigt Amerikaanse winkelketens

Veel fysieke winkels in de Verenigde Staten ondervinden last van ‘showrooming’. Dit stelt Frank Witsil op Freep.com. Grote ketens als Best Buy en Target, maar ook retailers als Toys ‘R’ Us, Sears, Bed Bath & Beyond, Barnes & Noble, Kohl’s, JC Penney en Costco lopen risico, blijkt uit een recent onderzoek van Placed.

Van de bijna vijftienduizend ondervraagde consumenten stelde veertig procent aan showrooming te doen. Zij beoordelen het product in de winkel, maar schaffen het vervolgens online aan bij bijvoorbeeld een pure player. Ook als de prijs gelijk is kiezen consumenten voor webwinkels. Een belangrijke reden is het ontwijken van de verkoopbelasting in de VS waardoor het product zes procent goedkoper uitpakt.

Consumenten moeten deze belasting betalen, maar alleen bij aankopen in een fysieke winkel wordt die verplicht geïnd. Consumenten moeten het anders via hun eigen belastingaangifte voldoen, maar velen verzaken dit. In twee staten van de VS zitten wetgevers er al bovenop om tax-free online winkelen te beteugelen. Ze dwingen webshops om de belasting in rekening te brengen. De regering in de VS is al bezig om dit landelijk te regelen, maar die wet is nog niet aangenomen.

Retailers doen er alles aan om showrooming te voorkomen. De Michigan Retailers Association denkt ‘de ultieme anti-showrooming tactiek’ te hebben door technologie te bestrijden met technologie. De organisatie is een campagne gestart die social media inzet om consumenten over te halen te kopen bij lokale retailers. Klanten worden aangespoord om verhalen en foto’s van hun favorieten winkels en restaurants te posten.

Andere retailers benadrukken de persoonlijke service in de winkel of bieden zelf prijsvergelijking aan. Door technologie in winkels zoals iPads, computerkiosken en digitale codes voor scannen, proberen winkels de klant naar hun eigen websites te lokken. Social media wordt ook door retailers ingezet voor meer communicatie met de klant en die zo aan zich te binden.

’s Werelds grootste retailer Walmart is een programma gestart met de naam ‘Eindeloze gangpaden’. De klant wordt aangemoedigd om smartphones te gebruiken om digitale codes te lezen en zo de producten in de online winkel van Walmart te bestellen. “We omarmen showrooming in plaats van het te negeren”, aldus een woordvoerder. “We gebruiken e-commerce om via een kleinere winkel toch een groot assortiment te bieden.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!