'De Schoenenfabriek vult gat in schoenenmarkt'

De Schoenenfabriek in Groningen moet de Nederlandse schoenenwinkel weer authentiek maken. Dat zei eigenaar Berend Ziengs, horend bij de vijfde generatie van een familie schoenenverkopers, vorige week in Het Financieele Dagblad. "Ik begon mij te ergeren aan de strak ingerichte hokken van schoenenwinkels die je vaak in Nederlandse winkelstraten zien."

Ziengs besefte wat er ontbrak in de branche toen hij uit eten was in een 'stampvolle' Londense pizzeria, die was ingericht als een soort pizzafabriek. "Alles straalde ambachtelijkheid en passie voor het vak uit", verklaart hij. "Het is in de schoenenbranche niet meer gebruikelijk dat je een kop koffie krijgt, dat je aangesproken wordt of dat je goede schoenen aan je voeten krijgt, want het meest is troep uit China."

Bij De Schoenenfabriek wil hij de vroegere specialistische schoenenwinkels op grotere schaal laten herleven. "Want kleine boetiekjes zijn meestal niet groot genoeg om te kunnen overleven", verklaart Ziengs. "Daarom heb ik een concept bedacht waarbij je al die kleine winkeltjes met elkaar integreert, tot een apart samenspel in één grote winkel."

In een monumentaal pand aan het A-kerkhof biedt hij sinds twee maanden een brede collectie van verschillende merken. Ziengs wil namelijk geen 'merkenverzamelaar' zijn, in tegenstelling tot andere schoenenverkopers. "Veel winkels hebben van één merk zes schoenen in huis, om te zeggen dat ze een bepaald merk voeren," zegt hij.

De Schoenenfabriek wil binnenkort uitbreiden met een tweede vestiging in Zwolle. Als de retailer straks zwarte cijfers draait wil hij ook 'de rest van Nederland veroveren'. Daarbij wordt online de concurrentie met Zalando en Wehkamp aangegaan. In de webshop wordt het vanaf juni 'nog makkelijker' voor consumenten om schoenen te kopen, stelt Ziengs, die daar verder niets over kwijt wil.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!