'Afhaalmogelijkheden webshops minst van belang'

Afhaalmogelijkheden vormen de minst belangrijke factor voor Nederlandse consumenten om voor een webwinkel te kiezen. 34 procent van de shoppers vindt dit belangrijk, blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers van I&O Research. Wel kan het belang van betere afhaalmogelijkheden toenemen als gevolg van het groeiende aantal online aankopen, stelt het onderzoeksbureau.

Opvallend is dat andere factoren die met bezorging samen hangen juist na prijs als belangrijkste factor worden genoemd. Zo vindt 81 procent van de ruim 3.300 ondervraagden de bezorgkosten belangrijk en 84 procent de retourmogelijkheden. De levertijd wordt door 85 procent belangrijk gevonden. Tweederde van de consumenten wil maximaal drie tot vijf dagen op een product wachten, drie procent wil de aankoop de volgende dag al in huis hebben.

Het moment van bezorgen of afhalen is voor foodartikelen belangrijker dan voor non-food, met name voor versartikelen. Voor food is het afhalen aantrekkelijker, vanwege het belang van het tijdstip waarop zulke producten beschikbaar zijn, stelt het bureau.

I&O Research onderzocht ook de eventuele overlast van online bestellingen. Zo vindt vijftien procent het vervelend om pakketjes voor de buren aan te nemen. Naarmate de leeftijd stijgt, neemt de bereidwilligheid toe. Daarbij ervaart 59 procent van de consumenten tot veertig jaar geen extra overlast van de pakketbezorgers in de wijk, tegenover 71 procent van de zestigplussers.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!