Kledingketen WE gaat in Nederland en België niet verder uitbreiden, maar zal eerder nog een aantal winkels samenvoegen. “Ik zie geen reden om nieuwe winkels te openen”, zegt vertrekkend directeur Wouter Kolk in Het Parool. Het kledingconcern breidde de afgelopen jaren uit naar Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Het veroveren van China is nog volop in ontwikkeling. Hier zijn nu twintig WE-vestigingen.
Toen Kolk in 2007 bij WE begon, wilde hij tegen 2015 het aantal winkels hebben verdubbeld via een franchiseconcept. Dat is niet gelukt. “Ik heb dat idee laten varen en ben me vooral gaan richten op de webwinkel”, zegt de directeur. Hij zag zes jaar geleden nog niet aankomen hoe belangrijk online zou gaan worden. Inmiddels is de best lopende WE-winkel niet meer in de Kalverstraat te vinden, maar op internet. WE haalt vijf tot tien procent van de omzet van de eigen webshop en door samenwerking met partners zoals wehkamp.nl.
Onder leiding van Kolk werd tevens gekozen om de winkels in eigen beheer te houden. “We kunnen zo snel reageren op trends.” Er werd een nieuwe creatief directeur aangetrokken om de ontwerpen, winkels en collecties te hervormen. “We verkopen nu meer kleinere maten, wat duidt op een verjonging van het publiek”, aldus Kolk, die vertrekt naar zijn oude nest Ahold. “Regelmatig vernieuwen moet zorgen dat klanten terugkomen." Opvolger John Hind gaat dit beleid voorzetten. Hij stapt volgens Kolk in een gezond en winstgevend bedrijf. “WE fashion heeft 2012 beter afgesloten dan het jaar ervoor. We verdienen geld en kunnen dat investeren in de groei van ons bedrijf.”
Reacties 0