Luxemerken verkopen beter dan ooit

De omzet uit luxe goederen groeide het afgelopen jaar ondanks de crisis met tien procent. Daarmee zijn de mondiale verkopen sinds de jaren negentig van zeventig naar 212 miljard euro gestegen. "In de P.C. Hooftstraat blijven er nieuwe winkels openen", ziet Sebastiaan Vaessen, consulent van onderzoeksbureau Bain & Company.

Het is het gevolg van de 'democratisering en industrialisering van de luxe-industrie', zeggen analisten. De groep mensen die shopt bij Armani, Dior en Louis Vuitton neemt in omvang toe. Vooral de zogenaamde nieuwe rijken en de middenklasse uit Azië kopen westerse luxeproducten. Omdat zeventig procent van de producten uit Europa komt, verzacht dat enigszins de Europese economische crisis.

De verkopen in Europese winkels namen dankzij toeristen met vijf procent toe in 2012. Voor dit jaar is de verwachting dat het aantal toeristen uit Japan afneemt, maar de wereldwijde markt wel blijft groeien. Luxemerken moeten daarom steeds meer inspelen op de zogenaamde merkinflatie. Consumenten kiezen bijvoorbeeld vaker voor producten met 'minder opzichtige logo's', zegt Vaessen. Ferrari verhoogt op zijn beurt de exclusiviteit door minder auto's te verkopen en duurdere auto's op maat aan te bieden.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!