'Keerpunt in contactloos betalen'

Het aantal contactloze transacties in Europa heeft een beslissend punt bereikt. Dat zegt Lewis Nolan van Visa Europe. Het aantal maandelijkse transacties in Europa bedroeg meer dan negentien miljoen in maart dit jaar. Hiermee gaan de uitgaven via contactloze betaalkaarten en smartphones met een Visa payWave-app nu door de grens van een miljard euro. Nolan zei dit tijdens het Mobile Payment Summit op de Mobile Convention Amsterdam.

Met name in het Verenigd Koninkrijk is het belang van contactloze betalingen aanzienlijk gegroeid. Veel mensen betalen hier kleine bedragen via de creditcard zonder de pas in de kaartlezer te hoeven steken. Zo zijn er op Londense bussen sinds december 1,5 miljoen contactloze Visa-transacties verricht, verwerkt Marks & Spencer wekelijks meer dan 230.000 contactloze transacties en heeft het Britse postbedrijf in alle 11.500 kantoren terminals voor contactloze betalingen geïnstalleerd. Naast het Verenigd Koninkrijk lopen ook Polen en Spanje voorop in het contactloze gebruik.

Visa is sinds 2007 in heel Europa bezig met het opbouwen van het contactloze ecosysteem. De verwachting is dat Europeanen tegen het einde van dit jaar elke maand meer dan 52 miljoen contactloze transacties verrichten.

Europa telt momenteel 58 miljoen contactloze betaalkaarten. Deze kaarten en telefoons met de Visa payWave-app kunnen op 797 duizend Europese plaatsen worden gebruikt. Het aantal contactloze transacties is tussen december vorig jaar en maart met 46 procent toegenomen.

In Nederland is deze week de eerste winkellocatie geopend met contactloos betalen. AKO Books & Travel op luchthaven Schiphol had de primeur. Hier kunnen mensen met een speciale bankpas betalen door deze tegen een betaalterminal te houden. In Leiden start 1 augustus ook een proef met deze techniek.

Zie ook: 'Contactloos betalen snel in meer winkels'

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!