De traditionele supermarkten in het middensegment hebben hun marktaandeel in de Verenigde Staten de afgelopen jaren onderuit zien gaan. Waar deze formules in 2000 nog goed waren voor 66 procent van de levensmiddelenverkopen, hangt dat aandeel nu rond de vijftig procent, stellen analisten van UBS. Met name discounters en nieuwe type ketens winnen terrein.
Zo speelt marktleider Walmart met lage prijzen van oudsher in op mensen met lagere inkomens. Daarbij trekt de meer welvarende consument naar nieuwe ketens als Trader Joe's. De dochterformule van Aldi Nord heeft bijvoorbeeld veel bio-organische producten en hip winkelpersoneel. Verder wil Fairway, met veel ambachtelijke producten en een hoog serviceniveau, zijn winkelbestand de komende jaren uitbreiden van twaalf naar driehonderd vestigingen.
Het Britse Tesco, het Belgische Delhaize en het Amerikaanse Supervalu zijn kind van de rekening. Zo verdween de gemaksformule Fresh & Easy van het eerstgenoemde concern van de markt en moet Delhaize winkels sluiten in het zuidoosten van de VS. Supervalu moest in januari zelfs vijf formules verkopen aan investeringsmaatschappij Cerberus, die daarmee negenhonderd winkels en een schuld van 3,2 miljard dollar (2,5 miljard euro) overnam.
Een van die formules, Shoppers, zou eveneens in de belangstelling hebben gestaan van Ahold. Het Nederlandse supermarktconcern wordt ook nu weer genoemd als mogelijke nieuwe eigenaar van Harris Teeter, een keten met meer dan tweehonderd winkels en een winstgevende jaaromzet van 4,5 miljard dollar. Door de harde concurrentiestrijd die gaande is, heeft Ahold de laatste jaren echter geen grote overname meer gedaan in de VS.
Reacties 0