Supermarktketen E.Leclerc heeft in 2014 meer marktaandeel in Frankrijk dan huidig marktleider Carrefour. Dat denkt topman Michel-Edouard Leclerc. Eerder dacht Leclerc dat dit pas in 2015 zou gebeuren, maar de prijsvergelijkingen op internet, op smartphones en in de winkels versnellen het proces, denkt hij.
Marktonderzoeksbureau Kantar laat weten dat E.Leclerc nu al een marktaandeel van 18,8 procent bezit (dit is op jaarbasis tot 24 maart). Daarmee komt de supermarktketen erg dicht in de buurt van de 20,5 procent van marktleider Carrefour. Deze inhaalslag komt voornamelijk door de crisis. Nu de koopkracht van de Fransen achteruit gaat, speelt E.Leclerc daar met zijn lage prijzen op in.
Om de macht van Carrefour over te nemen zet de topman vooral in op prijsvergelijking. Via QuiEstLeMoinsCher.com kunnen klanten de prijzen vergelijken met concurrenten. Daarnaast heeft de supermarktketen een app ontwikkeld waarmee klanten productcodes kunnen inscannen en direct de prijsvergelijking op zijn smartphone te zien krijgt. Ook de scanzuilen in de winkels van E.Leclerc dragen bij aan de prijsvergelijking.
‘E.Leclerc in 2014 Frans marktleider'
Gepubliceerd op 24 mei 2013 om 00:00
Reacties 0