Drie vragen over: Herverkaveling winkelstraten

Dordrecht verkent als een van de eerste gemeenten de mogelijkheden van stedelijke herverkaveling. Samen met bureau Seinpost, het Kadaster en winkelvastgoedspecialist Locatus proberen ze dit uit in de Voorstraat. Hier staat een kwart van de winkelpanden leeg. De essentie is dat belanghebbenden percelen en gebouwen ruilen en samen de openbare ruimte verbeteren. De waarde van de panden moet hierdoor stijgen, en dit geld gaat in een potje om de transformatie van te financieren. RetailNews stelde drie vragen over dit project aan Marc Majolée, eigenaar van Majolée RetailVastgoedAdvies.

Heeft het project in Dordrecht kans van slagen?
“De kans dat dit project slaagt is fiftyfifty. Ik denk niet dat het heel erg kansrijk is, omdat er te veel onzekerheden zijn om het een succes te laten worden. Aanloopstraten moet je niet rigoureus omgooien, maar een mix van winkels, bedrijfjes en woningen is beter. Het is belangrijk dat alle partijen een gezamenlijk einddoel hebben. Ik vraag me af of het doel bij dit project al is bepaald. Als er geen einddoel is, dan gaan partijen bij elke hobbel van de één naar de ander wijzen.”

Zijn er voorbeelden van straten waar het goed heeft uitgepakt?
"De Negen Straatjes in Amsterdam is een goed voorbeeld. De eigenaren van de panden hebben hier hun nek uitgestoken. Dat moeten ze in Dordrecht ook doen. Ook is de Kleine Kerkstraat in Leeuwarden een inspirerend voorbeeld; ondernemers uit deze straat hebben hun schouders gezet onder het verbeteren van de straat en ze hebben goed nagedacht over wat ze wilden bereiken. Een goed plan is een belangrijke basis. Nu zijn er dertig speciaalzaken gevestigd en inmiddels is deze straat twee keer door consumenten verkozen tot leukste winkelstraat van Nederland. Dordrecht zou ook daar eens moeten gaan praten.”

Lost het probleem van leegstand zich niet vanzelf op als de economie aantrekt?
"Nee, het lost zich niet vanzelf op. Het zal nooit meer worden zoals het was. Er zijn te veel winkels in Nederland. Zo’n twintig tot 25 procent van het aantal winkels zal verdwijnen. Op veel winkels zit de consument niet meer te wachten. Ook hebben oudere ondernemers problemen met opvolging. We zitten nu in een tussenfase. Als de waarde van de aanloopstraten daalt, dan ontstaan er wel weer creatieve bedrijfjes die uiteindelijk zullen transformeren tot een winkel. Internetwinkels gaan ook steeds vaker fysiek iets doen."

Eerder: Herverkaveling voor winkelgebied Dordrecht

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!