Steeds meer consumenten beparen bewust op basisproducten, om in andere categorieën te investeren in premium-artikelen. Deze groeiende groep ‘hybride-consumenten’ is voor retailers in het middensegment en foodservice-bedrijven gevaarlijk. Dat blijkt uit onderzoek van Rabobank.
“Deze trend polariseert de foodsector”, aldus Marc Kennis, senior analyst bij Rabobank food & agrobusiness research and advisory. “De hybride-consumenten hebben aan de ene kant oog voor basisproducten die men koopt bij discounters. De kosten die hiermee worden bespaard worden in het premium-segment weer uitgegeven aan productgroepen die er om persoonlijke of emotionele redenen toe doen in de supermarkt. Of voor een avond dineren in het buitenshuiskanaal.”
Volgens Rabobank scoren retailers en foodservice-bedrijven die hun foodaanbod down- of upgraden beter bij hybride-consumenten, dan bedrijven die blijven hangen in het grijsgebied. De groep hybride-consumenten bestaat voor een groot deel uit vrouwen, die beslissen welke boodschappen er in huis worden gehaald. Volgens de Rabobank maken zij daarin objectievere keuzes.
'Hybride-consument polariseert foodsector'
Gepubliceerd op 27 mei 2013 om 00:00
Reacties 0