Winstgevendheid winkels hard onderuit

De winstgevendheid van retailers en autodealers is in het begin van het tweede kwartaal hard onderuit gegaan. Dit blijkt uit de Conjunctuurenquête Nederland van het CBS.

Meer winkels en autozaken zagen hun winstgevendheid afnemen en bij weinig winkels nam die toe. Per saldo daalde de winstgevendheid in april en mei met 34 procent. In het eerste kwartaal van dit jaar was de daling nog 16,2 procent.

Slechts zeven procent van de winkels zag de afgelopen tijd de winstgevendheid verbeteren, terwijl dat een kwartaal eerder nog 16,3 procent was. 41 procent van de winkels maakte minder winst in het begin van het tweede kwartaal. In de eerste drie maanden van 2013 was dat 32,5 procent.

Uit de enquête blijkt tevens dat dit jaar meer werknemers in de detailhandel en autobranche hun baan kwijtraakten. De personeelssterkte daalde met 12,8 procent in het begin van het tweede kwartaal en het eerste kwartaal was dat 14,1 procent. In het tweede kwartaal vorig jaar was de afname twee procent en in het eerste kwartaal van 2012 steeg de personeelssterkte nog met 8,9 procent.


Ontvang elke werkdag de RetailNews-nieuwsbrief.
RetailTrends Media is ook actief op Facebook en Twitter.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!