51 procent van de consumenten heeft weleens een waardebon gebruikt voor een product, dat hij anders niet had aangeschaft. Dat blijkt uit het maandag gepubliceerde Nationale Waardebonnen Onderzoek 2013 onder 506 respondenten van affiliatemarketingbedrijf Affiliprint. Voor de leeftijdsgroep van zestien tot en met 34 jaar ligt dit percentage met 61 procent het hoogst.
Een te hoog minimumbedrag is voor 63 procent een belangrijke reden om geen gebruik te maken van een kortingsbon. Daarbij valt op dat permanente aanbiedingen van vijftig procent niet leiden tot een hogere conversie, omdat de gebruikers 'een gezonde verhouding willen tussen een realistische en aantrekkelijke besparing'. Gemiddeld verwacht de consument in elke sector 25 procent korting, terwijl voor de mode- en accessoiresbranche met dertig procent de meeste prijsvermindering wordt verwacht.
Consumenten hebben het liefst bonnen voor eten en drinken, gevolgd door de sectoren huis en tuin, reizen en mode en accessoires. Daarbij worden vooral vouchers die per mail worden gestuurd gewaardeerd. 85 procent noemt deze soort nuttig of zeer nuttig. Op de tweede plaats komen gedrukte waardebonnen die als bijlage bij een pakket zitten. Omdat slechts 34 procent zegt ooit zo'n bon te hebben ontvangen, zit daar volgens Affiliprint 'nog veel potentie in'. Mobiele kortingcoupons die via een QR-code opgevraagd kunnen worden zijn met 29 procent het minst populair.
Verder blijkt uit het onderzoek dat 32 procent van de consumenten gedurende de laatste jaren vaker waardebonnen heeft gebruikt. 58 procent van de respondenten gebruikt zulke kortingsbonnen even vaak, tien procent zegt ze minder vaak te benutten.
Tot slot worden waardebonnen nauwelijks meteen weggegooid. Zo geeft dertien procent aan de bonnen zo snel mogelijk te willen verzilveren, terwijl 69 procent ze bewaart voor een later moment. Het grootste deel (52 procent) van de respondenten ziet zich dan ook als waardebon-verzamelaar. 21 procent zegt een 'waardebon-vriend' te zijn: hun interesse voor bepaalde producten wordt gewekt door waardebonnen, waarna ze tot aankoop overgaan.
Ontvang dagelijks de RetailNews-nieuwsbrief.
RetailTrends Media is ook actief op Facebook en Twitter.
Reacties 0