Database marketing is belangrijke tool bij bevorderen klantentrouw
Gepubliceerd op 2 augustus 2005 om 00:00
Steeds meer bedrijven gebruiken de data die ze over klanten verzameld hebben om de klantentrouw te bevorderen. The Database Group onderzocht de rol van databasemarketing bij het behouden van bestaande klanten onder 50 grote bedrijven. Daaruit blijkt verrassend genoeg dat customer data weliswaar veel gebruikt worden voor de retentie van klanten, maar dat slechts 33% van de ondervraagden er een samenhangend klantenprofiel op na houdt.Database management blijkt nog in de kinderschoenen te staan, vooral wat betreft benchmarking, het uittesten van nieuwe initiatieven voor implementatie en het voorspellen van klantentrouw. Terwijl 52% aangeeft dat hun organisatie zich zeer bewust is van het belang van klantenbehoud, beschikt niet meer dan 27% over een duidelijke strategie. Slechts 27% kan voorspellen of ze hun beste klanten voor het bedrijf kunnen behouden en 33% hoe winstgevend hun klanten eigenlijk zijn. Bovendien kan maar 23% de beschikbare data visualiseren. Hierdoor is slechts 33% in staat hun inzicht in klantentrouw te vertalen in een praktische marketingcampagne.
Reacties 0