Retailers moeten betekenis geven aan het leven van de consument. Pas als ze antwoord hebben op de vraag welke betekenis dat is, kan de klantrelatie opgebouwd en verdiept worden. Dat stelt Michel van Tongeren, schrijver van het boek '1:1 De essentie van retail branding en design', in RetailTrends 5.
"Het aanbieden van nog meer spullen is niet voldoende. Maar het bieden van een experience is ook niet de oplossing", vult Van Tongeren aan. Een omnichannelstrategie kan de retailer daarbij dichter bij de consument brengen, schrijft hij in het boek. Zo is het nu mogelijk dat klanten interacteren met retailers en merken, vult co-auteur Maaike van Rooden hem aan.
"Hoewel het ingewikkeld is om alle verschillende verkoop- en communicatiekanalen tegelijk te laten draaien, is de winst wel groot", zegt zij. Zo kunnen klanten beter en sneller geholpen worden, terwijl het product op meerdere locaties aan de man kan worden gebracht. "Hierdoor heb je de kans vaker op te vallen, en in het vizier te komen van die drukke consument", stelt Van Rooden.
Daar moeten retailers zich onderscheiden met persoonlijkheid en aantrekkelijkheid, vindt Van Tongeren. "Het zit hem niet alleen in prijs. Er is namelijk altijd wel iemand goedkoper. Zorg er dus voor dat consumenten zich bij jouw merk en winkel willen aansluiten, omdat ze graag bij 'jou' willen horen en zich verbonden voelen met jouw waarden en normen."
Lees het interview met de (co-)auteurs van het boek '1:1 De essentie van retail branding en design' in RetailTrends 5. Klik hier voor een abonnement op RetailTrends. Abonnees ontvangen elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.
Ontvang dagelijks de RetailNews-nieuwsbrief.
RetailTrends Media ook actief op Facebook en Twitter.
Reacties 0